Zomervakantie voor Noord-Nederland zit erop

Vandaag gaan de kinderen uit de noordelijke provincies weer naar school. De zomervakantie zit erop. Dat is jammer, maar als je weet dat de zomervakantie pas zijn intrede deed in de negentiende eeuw (1830 in Nederland), dan besef je dat een zomervakantie niet altijd zo vanzelfsprekend is geweest.

Het waren onderwijsdeskundigen die in de negentiende eeuw pleitten voor die lange zomervakantie. Ze meenden dat leraren en leerlingen een rustperiode nodig hadden. Ook werd er in de politiek gepleit voor meer vrijetijd. In Amerika, waar de zomervakantie twintig jaar later werd ingevoerd, in 1850, spijbelden veel kinderen in de zomermaanden omdat de klaslokalen gewoonweg te warm waren om er nog enige focus te hebben op de lesstof. Bovendien bleek het ook nog eens heel ongezond met die warmte in de klas, er braken ziektes uit. Tot op de dag van vandaag hebben warme landen lange zomervakanties. Soms wel van drie maanden. In vergelijking daarmee komen Nederlandse scholieren er bekaaid vanaf met een week of zes.

Inkorten van de zomervakantie

Toch blijkt uit berichtgeving dat de zomervakantie sinds de invoering in 1830 niet altijd een vaststaand feit is geweest. Nederlands bekende leraar en schrijver Jac. P. Thijsse pleitte in 1931 voor het inkorten van de zomervakantie, en meende dat deze zelfs vervroegd moest worden naar begin mei. Hij kreeg er flinke kritiek op.

Helemaal uit de lucht gegrepen was dit niet. Wetenschappers meenden namelijk dat een lange vakantie tot verminderde schoolresultaten kon leiden. Hoe minder schooldagen, hoe slechter de resultaten. Ze vergeleken onder andere de Amerikaanse schoolresultaten met 180 lesdagen, met die van de Japanners met minimaal 240 schooldagen. De Japanners scoorden aanzienlijk hoger. Tegenwoordig zouden we zeggen dat het een stuk genuanceerder ligt, want het heeft uiteraard ook met onder andere cultuur, opvoeding en motivatie te maken.

Kennis verliezen of een gezonder brein?

Daarnaast meenden sommige leraren dat kinderen in de vakantie kennis van de stof kwijtraken en de leraren moeten dat dan weer bijspijkeren. Dit argument wordt tegengesproken. Juist een ‘break’ zou ervoor zorgen dat iemand goed tot rust komt en even zijn zinnen kan verzetten. Dat is een stuk gezonder en beter voor het brein dan maar doorjakkeren.

Al met al is deze ‘zomerbreak’ vandaag ten einde. Leerlingen starten weer met de lessen, alhoewel die eerste dag veelal wordt ingeruimd voor het vertellen van vakantieverhalen. In zes weken kun je heel wat beleven.

Bron: Historiek

 


Geef een reactie