Alle aanvragen die in Littenseradiel en Súdwest-Fryslân zijn gedaan, zijn inmiddels beoordeeld en doorgestuurd naar de Sociale Verzekeringsbank (SVB) die vervolgens tot betaling van het pgb overgaat. In sommige gevallen gebeurt dit niet op tijd.
Gemeente neemt haar verantwoordelijkheid
Verantwoordelijk wethouder Sjoerd Tolsma: “Zorgverleners moeten op tijd hun geld krijgen en cliënten hun zorg. Als mensen toch te maken krijgen met een te late uitbetaling van het pgb is het niet zo dat ze geen zorg meer krijgen. Ik wil benadrukken dat de zorg voor inwoners van Súdwest-Fryslân en Littenseradiel gewoon doorgaat en mensen zich hier echt geen zorgen over moeten maken. Hierin nemen wij als gemeenten zonder meer onze verantwoordelijkheid. Het belangrijkste is nu dat we hoe dan ook willen voorkomen dat mensen zonder zorg komen. En als dit niet goed gaat, willen we dat meteen weten!”
Cliënten met herindicatie nog niet altijd bekend
In het najaar van 2014, voordat de zorg over ging naar de gemeenten, zijn nog veel indicaties verlengd. Omdat ook deze gegevens door de SVB nog niet allemaal zijn verwerkt, krijgen gemeenten de aanvragen vaak te laat binnen. Het gevolg is dat de ze met vertraging behandeld worden en mensen hun geld niet op tijd krijgen. Littenseradiel en Súdwest-Fryslân hebben hier contact over met de SVB. Het is de bedoeling dat zij zelf zorgovereenkomsten en toekenningsbeschikkingen naar de SVB sturen, zodat de cliënten eerder bij de gemeenten bekend zijn. Het is wel belangrijk dat mensen die een aanvraag hebben gedaan van een verlenging van hun indicatie zich bij de gemeente melden. Dan kan de gemeente hen namelijk ook helpen en actie ondernemen.