De laatste week van de Poiesz Jeugd Sponsor Actie is de actieweek voor Scouting Jambowa. De hele week staat er een zelfgemaakte kraam in de Poiesz aan het Peter van Thaborplein. Zaterdag 1 april (geen grap) zullen de Welpen, Scouts en Explorers van Jambowa tompoezen verkopen voor de actie. Op de parkeerplaats kunnen mensen een snufje meekrijgen van wat Scouting is.
In de Poiesz Actie krijgen de klanten Jeugd Sponsor Munten bij de boodschappen, die ze in een koker van een vereniging kunnen stoppen. Hoe meer Jeugd Sponsor Munten in de koker worden gestopt van Jambowa, hoe meer sponsorgeld aan het eind van de actie door Poiesz supermarkten wordt uitgekeerd. Het sponsorgeld komt ten goede aan de jeugdafdeling. Op dit moment staat Jambowa onderaan de ranglijst in Bolsward en kan dus wel wat extra munten gebruiken.
“Jambowa is de kleinste vereniging die meedoet in Bolsward,” vertelt Jeen Roskam, één van de leiders van de groep. “De actie is natuurlijk een welkome aanvulling op onze clubkas, maar we kunnen zo Bolsward ook iets laten zien van wat we als scouting doen. We willen iedereen daarom van harte uitnodigen om zaterdag 1 april naar de Poiesz te komen en tompoezen te kopen.”
Scouting biedt kinderen en jongeren een plezierige vrijetijdsbesteding. Samenwerken, avontuur, respect voor elkaar, de natuur en de leefomgeving, zelfstandigheid en ontplooiing zijn hierbij centrale thema’s. Jambowa heeft nu drie leeftijdsgroepen: Welpen (7 tot 11 jaar), Scouts (11 tot 15 jaar) en Explorers (15 tot 17 jaar). Voor kinderen van 5 tot 7 jaar kan bij voldoende belangstelling ook een groep gestart worden, de Bevers. De groepen komen iedere week bij elkaar om leuke en stoere dingen te doen. Jaarlijkse hoogtepunten zijn het zomerkamp en de Jota/Joti in oktober waarbij via internet en radioverbindingen contact wordt gelegd met scouts over de hele wereld. Jambowa is ieder jaar present bij onder andere de Koningsdag in Bolsward met de Oudhollandse spellen, en bij de Dodenherdenking op 4 mei.