De gemeente Súdwest-Fryslan heeft bij de schuldhulpverlening veel goede bedoelingen. Maar de gegevens over hoeveel inwoners eigenlijk echt met grote schulden te kampen hebben, zijn er niet. Bovendien is het voor inwoners niet altijd even makkelijk om de weg naar de gemeentelijke schuldhulpverlening te vinden. Dit zijn enkele conclusies uit het rapport van de Rekenkamer dat deze week werd gepresenteerd.
Veel mensen kampen met problematische schulden. De gemeente moet dan hulp bieden. Hoe is het beleid van de gemeente opgesteld en hoe verloopt het in de praktijk? Mede op verzoek van de gemeenteraad heeft de Rekenkamer van de gemeente dit onderzocht.
De Rekenkamer concludeert dat er veel goede bedoelingen zijn en veel gaat goed. De gebiedsteams werken integraal. Medewerkers hebben professionele kennis en leveren maatwerk. En de gemeente probeert al in een vroeg stadium problematische schulden te signaleren en mensen dan hulp te bieden.
Maar tegelijkertijd stelt de rekenkamer vast dat de gemeente ziende blind is. Er zijn geen gegevens over het totaal aan inwoners met problematische schulden, over doorlooptijden, over eventuele verschillen in de situatie van 2012 en die van 2016. De systemen zijn nog niet toereikend en worden door medewerkers als tijdrovend ervaren. Intussen zijn de aantallen en bedragen voor bewindvoering steeds verder gestegen. Of het beleid effectief is, is onbekend. Voor veel inwoners met schulden is de drempel (te) hoog is om de gemeente te bellen.
De rekenkamer vindt dan ook dat de gemeente zou moeten zorgen voor een beter inzicht in de gegevens rondom de schuldenproblematiek. Goed werkende systemen en inzicht in de kosten zijn daarbij belangrijk, aldus de rekenkamer.