Het aantal watertoeristen in Súdwest-Fryslân is dit jaar opnieuw omhoog gegaan.
Dit leidt de gemeente af aan het aantal brugdoorvaarten. Dit jaar voeren tot en met september 357.496 vaartuigen door de bruggen, tegen 320.706 in dezelfde periode vorig jaar. Dit een toename van ruim 11 procent.
Mooie nazomer
Het toeristisch seizoen kwam langzaam op gang door het koude voorseizoen, maar de zomer en vooral de mooie nazomer maakten de aarzelende start ruimschoots goed. Dit zijn althans de bevindingen van de VVV Zuidwest-Friesland en een aantal campings en jachthavens in de gemeente.
De brug van Woudsend
De tellingen bij bruggen en sluizen laten gemeentebreed hetzelfde zien: overal passeerden meer boten. De vaarroute van Sneek naar Woudsend, via IJlst en Osingahuizen, trok dit seizoen zelfs ruim 17 procent meer vaartuigen. De brug in Woudsend – een belangrijke vaarverbinding tussen de Hegemer Mar en de Sleattemer Mar – boekte met 41.877 vaartuigen de meeste passages.
‘In de lift’
“Het is positief nieuws voor de recreatiesector dat er meer bezoekers en vaarbewegingen zijn”, zegt wethouder Maarten Offinga. “Het lijkt er op dat het toerisme weer in de lift zit.” Hij doelt onder andere op een flinke groei – 17 procent – van het aantal bezoekers van de HISWA te water, de jaarlijkse bootshow in Amsterdam. “Mensen zijn weer op zoek naar een boot en willen in ‘ús moaie Fryslân’ vakantie vieren.”
Samenwerking
In de afgelopen jaren hebben de gemeente en de provincie meer dan 15 miljoen euro in het toerisme geïnvesteerd, onder andere in het kader van het Friese Merenproject. “De toeristische voorzieningen, noem het de ‘hardware’, zijn op orde”, stelt Offinga dan ook. “Nu is het de uitdaging om de ‘software’, het verleiden van de toerist, goed te organiseren.” Samenwerking op provinciaal niveau is daarbij het sleutelwoord, meent hij. “Want als de toerist naar Fryslân komt, is onze gemeente ook in beeld. Er valt hier veel te beleven, zeker als het om waterrecreatie gaat.”
Nieuwe toeristische trends
Maar Súdwest-Fryslân is ook bij andere doelgroepen in trek. Zo waren er dit seizoen flink meer mensen in de gemeente op fietsvakantie. Ondernemers en de nieuwe regionale toeristische organisatie maken in toenemende mate arrangementen voor de sportieve en dynamische toerist. Offinga: “Wij willen als gemeente ‘útnûgjend’ zijn. Maar de ondernemers in de sector zijn de echte ambassadeurs en doen geweldig werk. Zij verdienen een compliment!”