Steeds meer tickets voor musea, rondvaarten, voorstellingen en andere activiteiten in Zuidwest Friesland worden gereserveerd via de Ticketservice van VVV Waterland van Friesland. De online- en offlineservice maakt het de toerist en inwoner eenvoudig om altijd en overal een kaartje te boeken. Ook organisatoren en ondernemers in de recreatiesector wordt het met deze moderne techniek comfortabeler gemaakt.
Met de Ticketservice dragen VVV Waterland van Friesland en haar leden verder bij aan de verdere gastvrijheid van Zuidwest Friesland. De service is geschikt voor alle soorten toegangskaarten. Denk aan tickets voor activiteiten, zoals wandelingen, concerten en eendaagse of meerdaagse evenementen.
“Afhankelijk van het type zijn de kaartjes zowel online als offline te verkrijgen. Online via onze website, offline via de VVV-locaties”, vertelt Lisette Grasmeijer van VVV Waterland van Friesland. “Het boekingsprogramma dat wij gebruiken, biedt veel mogelijkheden. De software is bijvoorbeeld te koppelen aan het reserveringssysteem van de organisator. Op die manier worden prijs en beschikbaarheid automatisch gekoppeld.”
Iepenloftspul Heech tevreden gebruiker
Eerder dit jaar maakt de organisatie van het Iepenloftspul ‘De Hegemermar Fertelt’ tot volle tevredenheid gebruik van de Ticketservice. “Er werd ons heel wat werk uit handen gehaald”, aldus Govert Muller van Iepenloftspul Heech. “Door de coronamaatregelen hadden we zeven avonden met minder publiek georganiseerd in plaats van één avond. Met het Ticketsysteem werd heel eenvoudig in kaart gebracht op welke dagen er nog plek was. In totaal hebben duizend mensen onze voorstelling bezocht.
De meeste kaartjes werden fysiek verkocht bij de VVV-locatie in Heech. Een ander deel werd online geboekt. We hadden er simpelweg geen omkijken naar. We hadden continu een goed overzicht van de plekken die nog vrij waren. Als het systeem er niet was geweest, dan weet ik niet precies hoe we het dan hadden moeten regelen. Ik weet zeker dat dat veel meer tijd en moeite had gekost.”
Combinaties van tickets
Om gebruik te kunnen maken van de ticketservice betalen organisatoren en ondernemers van activiteiten per verkochte ticket een kleine fee. “Wij vonden het heel betaalbaar”, zegt Govert Muller. “Het had ons meer gekost als we zelf een systeem hadden moeten optuigen.” Aan de Ticketservice zitten volgens Lisette nog meer voordelen.
“Naast de verkoop van een losse ticket is het mogelijk om combinaties van verschillende tickets aan te bieden. Zo werken we samen met Arriva en bieden we bijvoorbeeld een OV-dagkaart aan met een museumbezoek en een stadswandeling. Ook hier kunnen ondernemers aan meedoen, zodat we kant-en-klare arrangementen aan toeristen en inwoners kunnen aanbieden.” Wie gebruik wil maken van de Ticketservice kan contact opnemen met Lisette Grasmeijer via lisette@waterlandvanfriesland.nl.
Gratis vermelding Uitagenda
Naast de Ticketservice biedt VVV Waterland van Friesland een gratis vermelding in de Uitagenda. “Hiermee geven we een compleet beeld van activiteiten, evenementen en tentoonstellingen in onze regio”, zegt Lisette. Ze geeft aan dat de Uitagenda breed wordt verspreid via verschillende kanalen.
Zo wordt er melding gemaakt op www.waterlandvanfriesland.nl en www.friesland.nl. Ook wordt er wekelijks een overzicht van de Uitagenda gestuurd naar leden en inwoners van de regio. “Verder zijn er nog promotiepakketten verkrijgbaar en geven we drie keer per jaar de Uitkrant uit”, vertelt Lisette. “Deze wordt huis-aan-huis verspreid en ligt bij de VVV-locaties. Wie daar vervolgens een mooie activiteit in ziet, kan dan via de Ticketservice direct boeken. Tenminste, als de organisator zich hiervoor heeft aangemeld natuurlijk!”