Leerlingen Marnecollege in de race voor LC Toptalentprijs

Ilse Galema uit Tjerkwerd en Megan Baarda uit Witmarsum, leerlingen van het Marnecollege, zijn met hun profielwerkstuk en lesmethode ‘Kunstkenners in de dop’ genomineerd voor de Topwerkstukkenwedstrijd van de Leeuwarder Courant.

Dit is een prijs voor profielwerkstukken (afstudeerwerkstukken) van leerlingen van Friese middelbare scholen. Ilse en Megan zijn genomineerd voor de afdeling VWO.

Megan (links) en Ilse showen hun profielwerkstuk

Het  profielwerkstuk gaat over de kunsteducatie binnen het basisonderwijs en bestaat daarom uit drie delen; een uitgebreid onderzoek, een kunsteducatiepakket en een docentenhandleiding. In het onderzoek hebben ze onder andere onderzoek gedaan naar hoe je een lespakket het best kunt opzetten, hoe je een lespakket interessant maakt voor de doelgroep en de lesstof van ons kunsteducatiepakket.

Het kunsteducatiepakket bestaat uit drie onderwerpen uit de kunstgeschiedenis: de Gouden Eeuw, het Postimpressionisme en De Stijl. De leerlingen leren over deze onderwerpen door middel van theoretische en vooral praktische opdrachten. Zij krijgen natuurlijk begeleiding van hun juf of meester, maar hebben ook een meester uit de periodes zelf, namelijk Rembrandt van Rijn en Johannes Vermeer, Vincent van Gogh en Piet Mondriaan. Om hun kunsteducatiepakket compleet te maken, hebben ze ook een docentenhandleiding gemaakt, zodat de juffen en meesters goed met ons kunsteducatiepakket uit de voeten kunnen.

Ilse en Megan hebben een band met het onderwijs en de kunsten. Ilse gaat namelijk volgend jaar studeren aan de PABO van NHL Stenden Leeuwarden en Megan gaat de opleiding Docent Beelende Kunst en Vormgeving doen aan ArtEZ hogeschool voor de kunsten te Zwolle. In dit profielwerkstuk zijn dus deze beide elementen met elkaar gecombineerd.
De leerlingen zijn van mening dat het kunstonderwijs op basisscholen een ondergeschoven kindje is en vaak ten onrechte wordt behandeld. Daarom vinden ze dat hun kunsteducatiepakket ook een oplossing is om ervoor te zorgen dat dit in de toekomst niet meer zo zal zijn.

Binnen de LC Topwerkstukken wordt er één sectorwerkstuk (GT) en één profielwerkstuk (Havo/VWO) benoemd tot winnaar door een deskundige jury, bestaande uit mensen van de Leeuwarder Courant, RUG/Campus Fryslân, Pompeblêd (koepel van openbare middelbare scholen) en Fricolore (koepel van christelijke middelbare scholen). Ook wordt er een publieksprijs uitgereikt aan het sectorwerkstuk of profielwerkstuk dat de meeste stemmen heeft binnengehaald. Stemmen kan door hier te klikken 

Voor het profielwerkstuk hebben Ilse en Megan nauw samengewerkt met Corinne Witteveen, juf van groep vijf en zes van Openbare Daltonschool De Blinker te Bolsward. Binnenkort gaan ze daar nog proeflessen geven en zal het kunsteducatiepakket op De Blinker in de praktijk gebruikt gaan worden.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *