Het is de ambitie van Fryslân om dé fietsprovincie van Nederland te worden en te blijven. In de nota “Fryslân fytslân: in toskje derby” staan de doelstellingen beschreven: stimuleren van het fietsgebruik, vergroten van de verkeersveiligheid voor fietsers (met extra aandacht voor oudere fietsers) en het binnenhalen van (start of etappe) een internationaal wielerevenement.
De ontwikkelingen op het gebied van fietsen gaan snel. Denk aan de elektrische fiets, de speed pedelec, maar ook bakfietsen of cargofietsen met en zonder ondersteuning. Hierdoor wordt het voor veel mensen steeds normaler en leuker om de fiets te pakken. Bovendien vergroot het fietsen voor woon-werk en woon-school de bereikbaarheid van stedelijke kernen: fietsen nemen zowel op de weg als bij het parkeren veel minder ruimte in dan auto’s. Dat speelt zich allemaal af in de openbare ruimte en dat vraagt om aandacht.
“De útdaging is yn de kommende jierren de fytsfeiligens te ferbetterjen, want dy stiet ûnder druk.”, stellen de gedeputeerden Douwstra en Fokkens-Kleder. “We zien dat vooral senioren meer fietsen. Het zijn ook heel vaak senioren die zijn betrokken bij letselongevallen. Deze oververtegenwoordiging in de cijfers komt door de dubbele vergrijzing, doordat ouderen langer vitaal blijven, vaker fietsen en daarbij ook vaker lange afstanden fietsen met hun elektrische fietsen.”
“Mar fytsen hat ek foardielen”, aldus de gedeputeerden. “It is bewege, sportyf en sûn, duorsum en emisjefrij, goedkeap en leechdrompelich. En it draacht by oan ús ekonomy, want yn corona-tiid ûntdutsen toeristen dy ’t yn eigen lân bleaune, Fryslân fan de fyts ôf en dat befoel harren goed. En om Fryslân noch better op de kaart te setten as ‘ fytslân ‘, wolle we de kommende jierren in grutte hurdfytsronde binnenhelje. Wy binne bliid dat hieltyd mear partijen yn de gemeenten ek dy ambysje opnimme yn harren ferkiezingsprogramma’s.”