De ontwikkeling van het kind en voeding op Jenaplanschool De Opbouw

Ingezonden: Wij vinden het belangrijk om zo nu en dan bewust stil te staan bij de wijze waarop onze kinderen zich ontwikkelen. Hiermee verbreden en verdiepen wij, als ouders en als school, onze kennis en inzichten wat alleen maar ten goede kan komen aan de kinderen. Dit voorjaar zijn we op school begonnen met een traject om kinderen en ouders bewust te laten worden van het belang van voeding.

Wat hebben we gedaan:
In groep 3 en 4 is gestart met het een project om kinderen op school water te laten drinken. Al gauw sloten ook groep 5 en 6 aan en na de zomervakantie is het project voortgezet met groep 7 en 8. Gedurende de hele dag beschikken kinderen op De Opbouw over een bidon met water. Kraanwater voorkomt hoofdpijn; je brein werkt beter; water houdt alert; het beschermt je hart; het stimuleert je stofwisseling.

Ervaring: de kinderen laten steeds meer hun eigen beker of pakje drinken thuis staan.
Ze hebben op de school de fles en drinken water.

Daarnaast hebben we in november een lezing laten verzorgen door Drs. Richard de Leth.
Richard is auteur van de bestseller ‘OERsterk: Gezond, fit en slank volgens de natuur’ en ‘OERsterk Leven: Totaalconcept voor een sterk lichaam en vrije geest’.

Volgens drs. De Leth wordt onze gezondheid beïnvloedt door de stofwisseling en structuur van ons lichaam, maar ook door psyche, ontspanning, beweging en voeding. Wat doet voeding nu eigenlijk met de ontwikkeling van mijn kind? Juist in deze belangrijke fase is de behoefte aan voedingsstoffen verhoogd, aldus de Leth. In deze jonge jaren groeien de hersenen het snelst en worden zowel de taal, als cognitieve, motorische en sociale vaardigheden ontwikkeld. Er lijkt hierdoor een belangrijke rol weggelegd voor voeding in de kindertijd. Heden ten dage is er binnen onze voeding een overvloed aan brood, pasta en
zetmeel en een tekort aan eiwitten en natuurlijke vetten. Oorspronkelijk is het juist het omgekeerde waar ons lichaam behoefte aan heeft om te komen tot een goede gezondheid, volgens De Leth.
Uit een onderzoek uit de VS blijkt dat bij kinderen met zwaarlijvigheid een verbetering van de bloeddruk en het cholesterolniveau optreedt door eenvoudigweg 10 dagen geen suiker meer te eten. Het zou mooi zijn als er een evenwichtige verdeling kan zijn in de hoeveelheid koolhydraten, vetten en eiwitten in ons voedingspatroon.

Wat gaan we doen:
Verandering van gedrag baseren op intrinsieke motivatie. Het valt niet mee de tradities (Sint Maarten, Sinterklaas) en de marketing van de voedingsindustrie te weerstaan.
Binnen school hopen we ongedwongen ons gedrag bij te stellen.
Als school draaien we geregeld het thema voeding en een gezonde leefstijl. Met kinderen maaltijden bereiden zou een mooie aanvulling zijn.