De afgelopen jaren is de deeleconomie van alle kanten een grote toekomst toegedicht, we horen echter ook steeds vaker kritische geluiden.
De deeleconomie zou een steeleconomie zijn. Initiatieven als taxidienst Uber en huizenverhuurder Airbnb krijgen het verwijt dat er veel geld aan de strijkstok blijft hangen omdat de investeerders nou eenmaal rendement willen. Dat het anders kan bewijst non-profit autodeelorganisatie MyWheels, een organisatie waar idealen voorop staan.
Voor een belang in AirBNB betaalde durfinvesteerder TPG Growth 350 miljoen en internetgigant Google en zakenbank Goldman Sachs betaalden vele miljoenen voor een belang in Uber. Investeringen die natuurlijk terugverdiend moeten worden. Dus moeten die bedrijven geld verdienen op de bemiddeling tussen mensen.
En dat is iets wat we al lang kennen, bedrijven die geld willen verdienen. De deeleconomie is echter niet een economie waar het draait om winst of bezit, maar om idealen. Waar buren elkaar kennen en helpen, waar door te delen ruimte ontstaat om te genieten en waar de organisatie in dienst staat van haar leden.
MyWheels is een goed voorbeeld van die nieuwe deeleconomie. De organisatie heeft geen winstoogmerk en geen durfinvesteerders of aandeelhouders maar wel vrijwilligers die meehelpen om idealen te verwezenlijken. Dat houdt de kosten laag en stelt de organisatie in staat haar diensten als voordeligste aan te bieden. Zo is de deeleconomie echt ‘een andere economie’ waar winst en verantwoordelijkheid gedeeld worden.
Oprichter Henry Mentink spreekt dan ook niet over winst in euro’s maar over maatschappelijke winst: “We streven naar leefbare buurten waar meer ruimte is om te spelen en te genieten. Want als mensen auto’s delen, staan er veel minder auto’s in de wijk.”
Mede-directeur Ronald Haverman bedacht eerst OV-fiets om het reizen van mensen leuker, makkelijker en groener te maken. Nu ziet hij het als zijn taak om mensen “flexibel” te maken zodat ze niet iedere dag klakkeloos in de eigen auto springen. “Ons belangrijkste ideaal is om mensen voor elke reis een bewuste keus te laten maken. Soms de auto, maar ook het OV, de fiets of thuiswerken. Doordat een deelauto alleen geld kost als je hem echt gebruikt, denken mensen goed na over hoe ze die dag zullen reizen. Dat is winst voor het individu én voor de maatschappij.”
De uitdaging van de deeleconomie is een nieuwe balans te vinden tussen geld en idealen. Geld verdienen is daarbij niet langer het doel, maar geld wordt een middel om samen met de omgeving idealen te realiseren. Investeerders spelen daarbij hooguit een bijrol. MyWheels is gebouwd als open autodeelplatform waarop iedereen welkom is om auto’s te delen tegen de laagste kosten. Particulieren, maar ook kleine en grote verhuurbedrijven maken daarom met veel plezier gebruik van MyWheels.