Parkeert u uw auto in Bolsward of Sneek? Dan heeft u vanaf 21 juli geen kleingeld meer nodig voor de parkeerautomaten.
Vanaf dan kunt u namelijk ook parkeergeld betalen via uw mobiele telefoon. Dit wordt Mobiel Parkeren genoemd. Betaling via muntgeld blijft overigens mogelijk
Parkeerders betalen nu met muntgeld of via de chipknip. De chipknip verdwijnt per 1 januari 2015. Het Mobiel Parkeren is een alternatief voor de chipknip en biedt parkeerders meer gemak. Zo is een kaartje achter het raam niet meer nodig en wordt alleen de werkelijke parkeertijd verrekend.
Hoe werkt het?
Voordat u gebruik kunt maken van Mobiel Parkeren, moet u zich eerst eenmalig aanmelden bij een provider voor Mobiel Parkeren. U kunt zelf een provider kiezen. (De bekendsten zijn MyOrder, Yellowbrick, ANWB Parkeren, Parkmobile en Park-line) . . De tarieven en voorwaarden verschillen per provider. Klik op de bijgaande link over kostenvergelijking en keuze maken tussen providers.
Heeft u uw auto geparkeerd, dan kunt u de parkeertijd starten. Dit doet u door de locatiecode door te geven aan de provider. Op de borden bij de parkeerautomaten staat deze locatiecode vermeld. Dit kan via een app, door te bellen of te sms-en. De locatiecode vindt u bij de parkeerautomaat.
Als u weer vertrekt, belt of sms’t u weer naar de provider om uw parkeertijd te stoppen of u meldt u af via de app. De betaling van het parkeergeld stopt dan direct.
Alleen op parkeerterreinen
Het Mobiel Parkeren is mogelijk op alle betaalde parkeerterreinen in Bolsward en Sneek en in de parkeergarage op het Normandiaplein in Sneek. Mobiel parkeren is (nog) niet mogelijk in de parkeergarage Boschplein te Sneek.
Betalen via app
De meeste providers bieden ook een app aan, alhoewel ook hier weer verschillen tussen zitten. Zie eerder genoemde link. Hiermee kunt u ook de parkeertijd starten en stoppen.Maakt u gebruik van Mobiel Parkeren? Dan hoeft u in Sneek geen kaartje achter uw voorruit te plaatsen. Mobiel parkeren werkt namelijk op basis van uw kenteken.
Kosten
De parkeertarieven blijven ongewijzigd. Maar wanneer u gebruikt maakt van Mobiel Parkeren, betaalt u een kleine toeslag aan uw provider. Dit bedrag verschilt per provider en per abonnement.
Meer informatie
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met Team Verkeer, via het algemeen telefoonnummer 0515 – 48 90 00
(via Groot Sneek)