Op woensdag 1 februari zijn Anneke v/d Werf en Dylan Terenstra uit respectievelijk 5 en 4 atheneumvan het Marne College naar Den Haag gegaan om het GEO-WATER project te pitchen.
Minister Bussemaker heeft het internationale GEO-WATER project van het Marne College en IVN als ‘good example’ van sector overstijgende Erasmus+ projecten geïntroduceerd tijdens de viering van het 30 jarig bestaan van Erasmus+.
In aanwezigheid van de minister en kopstukken uit het onderwijs vertelden Anneke en Dylan o.a. over het vakoverstijgende karakter van het GEO-WATER project en de samenwerking met maatschappelijke instellingen en bedrijfsleven in binnen- en buitenland. Natuurlijk kwamen ook eigen internationale ‘leerervaringen’ aan bod.
Water verbindt ons allemaal, het werken met internationale groepen verbreedt je horizon en verbetert je Engels. Samen zoek je naar echte oplossingen voor de waterproblematiek nu en in de toekomst.
Conclusie van Anneke: “dit project zou niet alleen iets unieks moeten zijn maar een gewoonte”.
Het GEO-WATER project loopt van augustus 2015 tot juli 2018 en is een cross-sectorale samenwerking tussen scholen van voortgezet onderwijs, hoger onderwijs, het bedrijfsleven, maatschappelijke instellingen en overheden.
Zo’n driehonderd leerlingen van scholen uit o.a. Spanje, Tsjechië, Duitsland, Polen en Nederland richten zelf adviesbureaus op en werken in een internationale setting aan duurzame oplossingen voor actuele watervraagstukken.
De waterschappen zorgen voor opdrachten in de vorm van ‘real life assignments’. Bedrijfsleven, maatschappelijke instellingen en overheid werken samen bij het ontwikkelen van GEO-WATER modules en het geven van ‘masterclasses’.
De resultaten van het GEO-WATER project worden in juni 2018 gepresenteerd tijdens het Internationale Jeugd Water Congres in Leeuwarden, de Capital of Watertechnology en in dat jaar ook Culturele Hoofdstad van Europa
Volgens Bert Colly, coördinator van het GEO-WATER project, zijn de leerervaringen van dit soort projecten essentieel voor het ontwikkelen van 21st Century skills en vaardigheden voor het grensoverschrijdend maatschappelijk functioneren.