Marne Solarteam klaar voor de Elfstedentocht

Bolsward-Maandag zal voor de vierde keer een team van het Marnecollege aan de start staan van de Dong Energy Frisian Solar Challenge. De Solar Challenge is een wedstrijd die met zonneboten wordt gevaren.

Een groep van acht leerlingen van deze school is sinds september 2011 druk bezig met de voorbereidingen op deze wedstrijd. Het is voor de hen een profielwerkstuk. Nadat de examens achter de rug waren kon er begonnen worden met het testen van de boot.

Bij het bouwen van de boot zijn vier leerlingen van het Marne College aan het werk, Johannes Popma, Jasper Admiraal, Douwe van der Zee en Allard Ketelaar. Daarnaast was er een team om  de benodigde financiën een economisch te regelen. Die bestond uit Dennis de Wit en Klaas Bouke Faber en Amand van Rossum en Anjelica Tolsma verzorgden de PR.

De deelnemers zijn verdeeld over 3 categoriën. De A-klasse heeft als kenmerk: één persoon in de boot, panelen van de organisatie, De B-klasse heeft als kenmerk: twee personen in de boot, panelen van de organisatie (in deze klasse vaart het Marne College), De C-klasse/Topklasse heeft als kenmerk: zelf weten hoeveel personen, energie van eigen(gemaakte) zonnepanelen,

Allard Ketelaar, één van de Bouwers vertelt:”Van buiten school buiten hebben twee mensen veel tijd gestoken in ons project. Gerrit Hiemstra is een specialist wat betreft boten- en jachtbouw. Hij heeft ons geholpen met ontwerpen en bouwen van de opbouw die nodig was vanwege een verscherpt reglement. Jan Boonstra heeft ons een werkplaats met verwarming en gereedschap beschikbaar gesteld en was altijd te roepen wanneer er even wat gedaan moest worden”. Piet Mollema is ook een hulp van buiten de school, hij zorgt voor de begeleiding van het financiële team, hand en span diensten en is ook chauffeur tijdens de race. Daarnaast behoort Wouter Priester als algemeen begeleider en Johan van Ruiten als begeleider van de electronica tot de ploeg.

Donderdag 28 juni was de eerste proefvaart en dat ging prima:”de boot lag stabiel in het water, de electronica werkte naar behoren en we maakten een goede snelheid. Als deelnemer aan een race wil je natuurlijk altijd sneller, maar we zijn al met al zeer tevreden”:Aldus Allard.

Op zich zouden de bouwers wel sneller willen varen, maar sneller varen kost energie en is de accu sneller leeg. Allard:”Een hoge snelheid is dus alleen erg handig voor de sprintwedstrijd op zondag 8 juli”

De boot heeft een topsnelheid zo’n 16.5 km/h, maar tijdens de race zal de snelheid rond de 12 km/h liggen. De bouwers zijn ook degenen die gaan varen. Om de beurt zullen ze een etappe varen. Ze hopen op een mooi plekje in de midden moot. Allard:”Misschien kunnen we wel ergens een dagprijsje winnen, wie weet”.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *